Π .Ο . Π . Σ . 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ 

ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ 

Τηλ. 210 8253544 / 210-8810013/ fax:210-8819035 Αθήνα, 12/2/2025 Τροίας 43, Αθήνα  

ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ 1947  

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-32 

-ΒΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΩΝ 

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2025 

ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ 

Ο νέος χρόνος, το 2025, είναι πλέον εδώ, ήδη ο πρώτος μήνας Ιανουάριος  ολοκλήρωσε τη θητεία του και παρέδωσε τη διαχείριση στον δεύτερο, Φεβρουάριο. 

Όλες οι κοινωνίες, όλα τα κράτη, υποδέχτηκαν με φαντασμαγορικές εκδηλώσεις  τον νέο χρόνο και όλος ο κόσμος έδινε ή ανταπέδιδε ευχές για κάθε καλό και  καινούργιο στη ζωή μας και πάνω απ’ όλα υγεία για κάθε άνθρωπο και ειρήνη σε  όλους τους λαούς της γης. Ας γίνουν σε όλους μας πηγή γνώσης και σοφίας όλα τα  συμβάντα, για να μην επαναλάβουμε τα λάθη μας και ας κρατήσουμε τα καλά και τα  ωφέλιμα που ζήσαμε το 2024. Να καθιερώσουμε στις σκέψεις μας και στις πράξεις  μας ότι ο άνθρωπος και η ζωή του αξίζουν πολλά περισσότερα και καλύτερα από  αυτά που τους δίνει η κοινωνία των ανθρώπων.  

Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων θέλει  να ξεχάσει τα πολλά, δυστυχώς, και μεγάλα, πάλι δυστυχώς, άσχημα γεγονότα του  2024, που τραυμάτισαν τη ζωή μας και σε αρκετές περιπτώσεις τη δολοφόνησαν.  

Διαβάζοντας σε ένα άρθρο του δημοσιογράφου Tony Barber των “Financial Times”, ο οποίος θέλοντας μάλλον να δώσει χαρούμενη ελπίδα, καταγράφοντας τα  γεγονότα του 2024, αναφέρεται μόνο σε 10 από τα πιο ευχάριστα που συνέβησαν  στους μήνες του 2024 και κρίνω σκόπιμο να τα αναφέρω. 

1.Στην Ινδία, τη μεγαλύτερη πλέον σε πληθυσμό χώρα, με τις κοινοβουλευτικές  εκλογές της ενισχύθηκε σημαντικά η αντιπολίτευση και έτσι θα μπορεί να ελέγξει  ουσιαστικά την πολιτική του πρωθυπουργού Ναρέντα Μόντι. Η Ινδία πλέον  εξελίσσεται σε παγκόσμια δύναμη.

2.Στις εκλογές της Νότιας Αφρικής ενισχύθηκε αρκετά η αντιπολίτευση και έτσι θα  μπορεί να ελέγχει θετικά το Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο, το οποίο κυβερνούσε  ανεξέλεγκτα από τη δεκαετία του 1990. 

3.Εξαιρετική εξέλιξη θεωρείται η πτώση του Σύρου δικτάτορα Μπασάρ Αλ Ασαντ, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι τα τραγελαφικά που συμβαίνουν σε Λιβύη και  Τυνησία δεν θα ακολουθήσουν και στη Συρία. 

4.Το ανανεωμένο μοντέλο της τεχνητής νοημοσύνης GPT-4 από την Open AI. Τώρα  πόσο αξιόπιστο θα είναι, θα δούμε σύντομα.  

5.Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού με τα νέα ρεκόρ στα 100 μέτρα (Noah Lyles) και στο άλμα επί κοντώ (Azmand Duplantis). Και εδώ να προσθέσουμε τα 8  μεγάλα μετάλλια της Ελλάδας, με πρώτο και καλύτερο το χρυσό του Μίλτου  Τεντόγλου. Χωρίς βέβαια να παραβλέπουμε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του  μπάσκετ που κέρδισε ο Παναθηναϊκός και το Ευρωπαϊκό Κύπελλο (Conference League) που κέρδισε ο Ολυμπιακός στο ποδόσφαιρο.  

  1. Η αποκατάσταση και επαναλειτουργία του Καθεδρικού ναού της Notre Dame στο Παρίσι. 

7.Η αντιλόπη σάιγκα που περιφέρεται στο Καζακστάν και που ήταν είδος προς  εξαφάνιση, επανέκαμψε και από 48.000 που είχαν απομείνει, τώρα ξεπέρασαν τα 2  εκατομμύρια.  

8.Ανακαλύφθηκε στο νησί Σουλαουέτι της Ινδονησίας το αρχαιότερο δείγμα  σπηλαιογραφίας στον κόσμο. Ζωγραφιά αγριόχοιρου από ανθρωπόμορφα  πλάσματα άνω των 51.000 ετών. 

9.Η δίκη των βιασμών της Mazan στη Γαλλία, όχι για ευχάριστο γεγονός, αλλά για  την αφύπνιση, ευαισθητοποίηση και τις συζητήσεις που προκάλεσε η δίκη παντού  στον κόσμο και βεβαίως ο θαυμασμός που εκφράστηκε γι’ αυτή τη θαρραλέα  γυναίκα.  

10.Το μεγάλο βήμα για τα ανθρώπινα δικαιώματα που ενισχύθηκε με την ψήφιση  του γάμου των ομόφυλων και στη χώρα μας. 

Ευχές να έχουμε περισσότερα και καλύτερα γεγονότα στο τέλος του 2025.  

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΟΠΣ 

Στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΠΟΠΣ συζητήθηκαν και αποφασίστηκαν τα παρακάτω  θέματα: 

1.Αιτήματα Συλλόγων για χρηματοδότηση 

Με ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ της ΠΟΠΣ αναστέλλεται προσωρινά η όποια  χρηματοδότηση προς τα σωματεία μας, λόγω της καθυστέρησης απόδοσης των  χρημάτων που δικαιούται η Ομοσπονδία μας από τη συνδρομή των 0,20 ευρώ από  τον ΕΦΚΑ. Μόλις τακτοποιηθεί το θέμα και λυθούν οι όποιες παρεμβάσεις τρίτων, 

χωρίς να έχουν κανένα δίκιο ή δικαίωμα, θα εξεταστούν όλα τα αιτήματα και θα  αντιμετωπιστούν αναλόγως.  

2.Ίδρυση παραρτημάτων- Κανονισμός λειτουργίας τους.  

Εξετάζεται κάθε αναγκαία περίπτωση που χρειάζεται να ιδρυθεί παράρτημα στους  ήδη Συλλόγους που έχουμε. Η Ομοσπονδία μας έχει αποφασίσει την ίδρυση αυτών  των παραρτημάτων, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους συναδέλφους που  μένουν μακριά από την έδρα του Συλλόγου και προφανώς είναι δύσκολη η  πρόσβαση σε αυτούς, να εξυπηρετηθούν με την ίδρυση των γραφείων  παραρτημάτων στον τόπο κατοικίας τους.  

Ήδη εστάλη υπόδειγμα κανονισμού λειτουργίας των παραρτημάτων που  προβλέπει όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις που θα διασφαλίσουν τη νομιμότητα  και την ομαλή και δημιουργική δραστηριότητα των συλλόγων μας.  

3.Ιστοσελίδα της ΠΟΠΣ 

Είναι ήδη σε πλήρη ανάπτυξη και αρκετά ενημερωτική η ιστοσελίδα της  Ομοσπονδίας μας και η οποία βελτιώνει συνεχώς την ενημέρωση για όλους τους  συναδέλφους και όχι μόνο, αφού μπορεί οποιοσδήποτε να εισέρχεται και να  ενημερώνεται, από όποιο ηλεκτρονικό μέσο διαθέτει, στο www.popsdimosiou.gr

  1. Συντάξεις χηρείας 

Βρίσκονται σε εξέλιξη, αφού όλες οι Συνταξιουχικές Οργανώσεις έχουμε θέσει από  κοινού τις προτάσεις μας. 

α) Ενοποίηση παλαιών- πριν το 2016 και νέων ρυθμίσεων μετά το 2016 Ν.4611/2019 

β) Επιλογή ως πρώτη σύνταξη, αυτής που επιθυμεί ο κληρονόμος (χήρος ή χήρα) 

γ) Εάν υπάρχει μόνο μία σύνταξη, αποδίδεται στον/στην κληρονόμο το 100% του  αποθανόντος εφ’ όρου ζωής. 

δ) Εάν υπάρχει δεύτερη σύνταξη, η δεύτερη αποδίδεται στο 70% εφ’ όρου ζωής. ε) Κατώτερη σύνταξη ίση με την εθνική (σήμερα 436 ευρώ) 

στ) Ενιαία αντιμετώπιση μεταξύ των συνταξιούχων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. 

Αναμένεται νομοθετική ρύθμιση που θα αντιμετωπίσει και το θέμα στις συντάξεις  που συνεχίζουν να αποδίδονται στο 70% και μετά την τριετία.  

  1. Αποφάσεις ΑΕΔ 

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε, το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο θα  συνεδριάσει για τελευταία φορά στις 14 Φεβρουαρίου 2025 κα θα αποφανθεί: 

-Για τα παράνομα παρακρατηθέντα του 11μηνου και πώς θα αποδοθούν. 

-Για την επαναφορά της 13ης και 14ης σύνταξης. Η ανακοίνωση των αποφάσεών του  θα γίνει μάλλον την ίδια ημέρα 14/2. 

  1. Αποφασίστηκε η περιοδική ενημέρωση από όλες τις οργανώσεις του Δημοσίου  και ιδιωτικού τομέα στα Δ.Σ. των Συλλόγων σε ολόκληρη την Ελλάδα και η  πραγματοποίηση συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας για τα θέματα της Υγείας. 
  2. Προσωπική διαφορά 

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες φαίνεται πως το έγκλημα της προσωπικής  διαφοράς θα πάψει να υφίσταται και από το επόμενο έτος 2026 όλοι θα  εισπράττουν ό,τι αποδίδεται στις συντάξεις.  

  1. Μείωση εισφορών 1% υπέρ ΕΦΚΑ 

Το 0,5% κερδίζουν οι εργαζόμενοι- περίπου 4 ευρώ το μήνα. Το άλλο 0,5% οι  επιχειρηματίες- 70 ευρώ το χρόνο από κάθε εργαζόμενο. 

Απόφαση όχι καλή, αφού θα στερήσει από τον ΕΦΚΑ 440 εκατομμύρια το χρόνο, τα  οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την αντιμετώπιση κάποιων από τα  υπαρκτά προβλήματα π.χ. η απόδοση της 13ης σύνταξης.  

ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΑ ΝΕΑ 

-Συντάξεις: Ποιοι έχουν δικαίωμα θεμελίωσης συνταξιοδότησης 

Οι 8 κατηγορίες των ασφαλισμένων στο Δημόσιο που θεμελιώνουν δικαίωμα για  σύνταξη το 2025 είναι οι εξής: 

  1. Ασφαλισµένοι (άνδρες και γυναίκες) γεννηµένοι το 1962 και 1963 με 25ετία  έως και 31-12-2010 και 35 έτη συνολικά το 2020 ή το 2021. Αποχωρούν με  όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 61 ετών και 61,6 μηνών αντίστοιχα μέσα στο  2025. 
  2. Ασφαλισµένοι (άνδρες και γυναίκες) γεννηµένοι το 1962 και το 1963 με  25ετία έως και 31-12-2011 και 36 έτη συνολικά µέχρι το 2021. Αποχωρούν  με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 61 και 61 ετών και 6 μηνών αντίστοιχα. 
  3. Ασφαλισµένοι (άνδρες και γυναίκες) γεννηµένοι το 1964 και το 1965 με  25ετία έως και 31-12-2010 και με 37 έτη συνολικά µέχρι και τις 31-12-2020.  Αποχωρούν για σύνταξη με όριο ηλικίας 59,5 ετών και 60,3 ετών αντίστοιχα.  Προσοχή: Για αυτήν την κατηγορία συνυπολογίζεται για την 37ετία και τυχόν  χρόνος ασφάλισης πριν από τον διορισμό στο Δημόσιο. 
  4. Ασφαλισµένοι γονείς με 25ετία το 2011 και ανήλικο τέκνο είτε το 2011 είτε  μεταγενέστερα, γεννημένοι το 1965, οι οποίοι συμπλήρωσαν την ηλικία των 

52 ετών το 2017. Αποχωρούν με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 58 ετών και 5  μηνών. 

  1. Ασφαλισµένοι γονείς με 25ετία και ανήλικο τέκνο το 2012 ή, μεταγενέστερα,  γεννημένοι το 1963, που συμπλήρωσαν την ηλικία των 55 ετών το 2018.  Αποχωρούν το 2025 με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 61 ετών. 
  2. Τρίτεκνοι δημόσιοι υπάλληλοι γεννηµένοι το 1965 με 21 έτη ασφάλισης το  2011 και συμπληρωμένο το 52ο έτος το 2017. Αποχωρούν με απαιτούμενη  ηλικία συνταξιοδότησης 58 ετών και 5 μηνών. 
  3. Τρίτεκνοι δημόσιοι υπάλληλοι γεννηµένοι το 1962 και το 1963 με 23 έτη το  2012 και συμπληρωμένο το 55ο έτος το 2017 και το 2018. Αποχωρούν το  2025 με απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης 59 ετών και 5 μηνών και 61  ετών αντίστοιχα. 
  4. Εκπαιδευτικοί δημόσιοι υπάλληλοι με πρόσληψη έως 31/12/1992. Βγαίνουν  με διατάξεις 30ετίας και με όρια ηλικίας που αυξάνονται έως το 67ο έτος ή  με τις διατάξεις που ισχύουν για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, δηλαδή  με 35ετία, 25ετία με ανήλικο, καθώς και με προϋποθέσεις τριτέκνων, όπου  τα όρια ηλικίας είναι χαμηλότερα. Προσοχή: Η διάταξη της 30ετίας ισχύει  κατά κανόνα για όσους διορίστηκαν μεταξύ 1983 και 1992, οι οποίοι  συνταξιοδοτούνται με το όριο ηλικίας που ισχύει εφόσον έχουν  συμπληρώσει το 60ό έτος. Συμφέρει μόνον εφόσον δεν συμπληρώνονται οι  προϋποθέσεις για σύνταξη με ευνοϊκότερα όρια ηλικίας. Για παράδειγμα,  εκπαιδευτικός που συμπλήρωσε την 30ετία το 2015 αλλά γίνεται 60 ετών το  2025 θα βγει στη σύνταξη στα 67. Μπορεί, όμως, να πάρει πλήρη στα 62,  εφόσον έχει 40 χρόνια ασφάλισης, ή να αποχωρήσει με μειωμένη στα 62, αν  δεν έχει συμπληρώσει την 40ετία. 

Οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών και οι παγίδες 

Οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν  θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης ή θεμελιώνουν το 2025 και έχουν  αποφασίσει να βγουν στη σύνταξη θα πρέπει να υποβάλουν παραίτηση στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που υπάγονται μέσα στο πρώτο 10ήμερο του  Φεβρουαρίου και συνταξιοδοτούνται στο τέλος Αυγούστου

Η παραίτηση μπορεί να ανακληθεί σε έναν μήνα, δηλαδή έως το πρώτο 10ήμερο του Μαρτίου, άλλως θεωρείται οριστική. Η υπαλληλική σχέση των αιτούντων λύεται στις 31/8/2025 και μέχρι τότε παραμένουν στην εκπαίδευση, ενώ ο χρόνος ασφάλισης από την παραίτηση μέχρι τη λύση της υπαλληλικής τους σχέσης υπολογίζεται ως συντάξιμος τόσο για τη θεμελίωση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων όσο και για το ποσό της σύνταξης. Προσοχή, όμως, γιατί αν δεν είναι σίγουροι οι ασφαλισμένοι ότι θεμελιώνουν δικαίωμα ή αν δεν επαρκεί ο χρόνος για να βγουν στη σύνταξη και δεν κάνουν ανάκληση της παραίτησης στον έναν μήνα μετά την υποβολή της, κινδυνεύουν, αφενός, να απολυθούν από το Δημόσιο τον Αύγουστο και να μην πάρουν σύνταξη ή -όπως συμβαίνει συνήθως- να κάνουν αναγνωρίσεις πλασματικού χρόνου για να συνταξιοδοτηθούν χωρίς προβλήματα.

Επομένως, πριν από την υποβολή των παραιτήσεων, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να  γνωρίζουν με ποιες προϋποθέσεις συμφέρει και μπορούν να συνταξιοδοτηθούν. 

Πώς καθορίζονται οι ηλικίες συνταξιοδότησης για το 2025 

Οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι 8 κατηγορίες ασφαλισμένων για να  υποβάλουν την αίτηση συνταξιοδότησης το 2025 είναι οι εξής: 

*Γονείς ανήλικου τέκνου που συμπληρώνουν 25ετία το 2011 και τρίτεκνοι γονείς με 21 έτη το 2011 βγαίνουν με πλήρη σύνταξη με το όριο ηλικίας που ισχύει όταν κλείνουν τα 52. Γονιός που έκλεισε τα 52 το 2017 θα πάρει πλήρη σύνταξη με όριο ηλικίας 58,5 ετών. Αν έκλεισε τα 52 το 2018, θα περιμένει τα 60 και 2 μήνες, που τα  κλείνει το 2026. 

*Γονείς ανήλικου τέκνου που συμπληρώνουν 25ετία το 2012 και τρίτεκνοι γονείς με 23 έτη το 2012 βγαίνουν με πλήρη σύνταξη με το όριο ηλικίας που ισχύει όταν κλείνουν τα 55. Γονιός ανήλικου τέκνου με 25ετία το 2012 και ηλικία 55 το 2018 θα  πάρει πλήρη σύνταξη στα 61 έτη. 

*Ανδρες και γυναίκες με πρόσληψη στο Δημόσιο μετά το 1983, που συμπληρώνουν 25ετία έως το 2010 και έως το 2021 έχουν στο σύνολο 37 έτη, παίρνουν πλήρη σύνταξη με όρια ηλικίας κάτω των 62 ετών. Με 37 έτη μετά την 1η/1/2022  απαιτούνται 40 έτη συνολικά και ηλικία 62. 

*Ανδρες και γυναίκες που συμπληρώνουν 25ετία το 2010 ή το 2011 και έχουν συνολικά 35 ή 36 έτη αντίστοιχα, με συμπληρωμένη την ηλικία των 58 ετών έως το 2021, θεμελιώνουν δικαίωμα για πλήρη σύνταξη πριν από τα 62. Με 35 ή 36 έτη μετά την 1η/1/2022 ή με ηλικία 58 μετά το 2022, θα συνταξιοδοτηθούν για πλήρη  σύνταξη με 40 έτη συνολικά και ηλικία 62. 

*Ανδρες και γυναίκες που συμπληρώνουν 25ετία το 2012 και έχουν συνολικά 37 έτη με συμπληρωμένη την ηλικία των 59 ετών έως το 2021 αποχωρούν με όριο ηλικίας  61,8 ετών. 

Από τα 56 η μειωμένη σύνταξη 

Με μειωμένη σύνταξη στα 56 και 58 από το Δημόσιο μπορούν να αποχωρήσουν οποτεδήποτε άνδρες και γυναίκες με 25ετία το 2011 και ηλικία 56 ετών έως το 2022  και με 25ετία το 2012 και ηλικία 58 ετών έως το 2022. 

Αν οι ηλικίες των 56 και 58 ετών συμπληρώνονται από 1ης/1/2023 και μετά, τότε  βγαίνουν με μειωμένη στα 62. 

Επίσης, οι γυναίκες που συμπλήρωσαν 25ετία έως το 2010 θεμελιώνουν δικαίωμα για μειωμένη σύνταξη από το 55ο έτος και οι άνδρες με 25ετία έως το 2010 βγαίνουν με μειωμένη από το 60ό έτος, εφόσον οι ηλικίες αυτές συμπληρώθηκαν έως το 2022. Αν συμπληρώνονται από το 2023 και μετά, το όριο ηλικίας για μειωμένη σύνταξη είναι το 62ο έτος.

Πότε θα εφαρμοστεί η σύνδεση των ορίων ηλικίας με το προσδόκιμο ζωής και τι  θα συμβεί; 

Η διάταξη που συνέδεσε την ηλικία συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής των ατόμων άνω των 65 ετών είναι ψηφισμένη από το 2010. Σημαίνει ότι εφόσον αυξάνεται το προσδόκιμο ζωής των ατόμων άνω των 65 ετών, θα αυξάνεται κατ’ αναλογία και η ηλικία συνταξιοδότησης. Η εφαρμογή της θα ξεκινούσε από το 2021, αλλά ήδη τα όρια ηλικίας είχαν οδηγηθεί σταδιακά στα 62 και στα 67. Επόμενος σταθμός ήταν το 2024, που δεν έγινε επίσης καμία μεταβολή, ενώ το 2027 τα όρια θα επανεξεταστούν και αν διαπιστωθεί αύξηση στο προσδόκιμο ζωής, τότε θα  αυξηθούν και τα όρια ηλικίας πιθανότατα κατά 6 μήνες ή και 1 έτος. 

ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ: Δεν θα θιγούν σίγουρα από τις αλλαγές στα όρια ηλικίας οι ασφαλισμένοι που θα έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης (όριο ηλικίας και χρόνος ασφάλισης) έως και το 2026. Πιθανώς να μη θιγούν και όσοι πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν κατά τη διάρκεια των ετών 2027-2030, με όριο ηλικίας που  θα έχουν κατοχυρώσει έως το 2026. 

ΧΑΜΕΝΟΙ: Θα θιγούν από τις επικείμενες αλλαγές στα όρια ηλικίας οι ασφαλισμένοι που θα είναι κάτω των 62 ετών την 1η/1/2027, καθώς δεν θα έχουν κατοχυρώσει κανένα συνταξιοδοτικό δικαίωμα με βάση τα όρια ηλικίας της ισχύουσας σήμερα νομοθεσίας. Το πιθανότερο είναι ότι θα επωμιστούν μόνον την  αύξηση των ορίων της πρώτης τριετίας (2027-2030).  

Τα όρια ηλικίας για σύνταξη από το Δημόσιο 

  1. Σύνταξη γονέων ανηλίκων με 25ετία το 2011 

Ηλικία 52 ετών 

Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης

το 2017 

58,5

το 2018 

60,2

το 2019 

61,1

το 2020 

63,7

το 2021 

65,3

από 1ης/1/2022 

67

   
  1. Σύνταξη γονέων ανηλίκων με 25ετία το 2012

Ηλικία 55 ετών 

Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης

το 2017 

59,6

το 2018 

61

το 2019 

62,6

το 2020 

64

το 2021 

65,6

από 1ης/1/2022 

67

  1. Mε 25ετία έως το 2010 και 35 στο σύνολο 

35 έτη 

Ηλικία στην 35ετία 

Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης

το 2018 

58 

60

το 2019 

58 

60,5

το 2020 

58 

61

το 2021 

58 

61,5

από 1ης/1/2022 

58 

62 και 40 έτη

Με 25ετία έως το 2010 και 37 στο σύνολο 

37 έτη 

Ηλικία στην 37ετία 

Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης

το 2018 

55 

58,6

το 2019 

55 

59,5

το 2020 

55 

60,3

το 2021 

55 

61,2

από 1ης/1/2022 

55 

62 και 40 έτη

  1. Με 25ετία το 2011 και 36 στο σύνολο

36 έτη 

Ηλικία στην 36ετία 

Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης

το 2018 

58 

60

το 2019 

58 

60,5

το 2020 

58 

61

το 2021 

58 

61,5

από 1ης/1/2022 

58 

62 και 40 έτη

  1. Με 25ετία το 2012 και 37 στο σύνολο 

37 έτη 

Ηλικία στην 37ετία 

Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης

το 2018 

59 

60,6

το 2019 

59 

60,11

το 2020 

59 

61,3

το 2021 

59 

61,8

από 1ης/1/2022 

59 

62 και 40 έτη

  1. Σύνταξη εκπαιδευτικών με διατάξεις 30ετίας (διορισμένοι 1983-1992) 

30 έτη 

Απαιτούμενη ηλικία 

Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης

το 2018 

60 

63,6

το 2019 

60 

64,5

το 2020 

60 

65,3

το 2021 

60 

66,2

από 1ης/1/2022 

60 

67 (ή 62 με 40 έτη)

-ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ: Πότε και πώς αυξάνονται 

Οι 5 θετικές περιπτώσεις 

-Η εξαγορά πλασματικού χρόνου για μεγαλύτερο ποσοστό αναπλήρωσης. Για  παράδειγμα, στα 38 έτη ασφάλισης, η σύνταξη υπολογίζεται με συντελεστή 44,91%,  ενώ με εξαγορά 2 ετών ο ασφαλισμένος συμπληρώνει 40 έτη και παίρνει  συντελεστή αναπλήρωσης 50%. Στα αρνητικά της εξαγοράς είναι το κόστος, που  θεωρείται υψηλό, καθώς αντιστοιχεί σε μηνιαία εισφορά αναγνώρισης χρόνου  ασφάλισης ίση με το 20% των μικτών αποδοχών. Για παράδειγμα, με μισθό 1.700 

ευρώ, η αναγνώριση πλασματικού χρόνου κοστίζει 340 ευρώ τον μήνα ή 4.080 ευρώ  συνολικά για τους 12 μήνες της εξαγοράς. 

-Η αξιοποίηση χρόνου διαδοχικής ή και παράλληλης ασφάλισης που έχουν στα  «βιβλιάριά» τους οι ασφαλισμένοι. Ο χρόνος διαδοχικής ασφάλισης αυξάνει τα  συνολικά έτη και τον συντελεστή υπολογισμού της σύνταξης, ενώ ο χρόνος από  παράλληλη ασφάλιση αυξάνει τις συντάξιμες αποδοχές και βελτιώνει το ποσό της  σύνταξης. 

-Ο μήνας που θα υποβληθεί η αίτηση συνταξιοδότησης εντός του 2025. Ο  ασφαλισμένος που θα υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης τον Φεβρουάριο του 2025  θα πάρει λιγότερα απ’ ό,τι αν κάνει την αίτηση τον Ιούνιο, ή ακόμα καλύτερα αν την  υποβάλει τον Νοέμβριο, γιατί ο κάθε μήνας ανεβάζει και τους συντελεστές  υπολογισμού της σύνταξης και το τελικό ποσό είναι μεγαλύτερο. 

-Το καθεστώς συνταξιοδότησης και αν ο ασφαλισμένος αποχωρεί με όριο ηλικίας για πλήρη σύνταξη ή με όριο ηλικίας για μειωμένη σύνταξη. Οσοι αποχωρήσουν το  2025 με μειωμένη σύνταξη θα έχουν ποινή-απώλεια σύνταξης από 26,18 ευρώ, αν,  για παράδειγμα, αποχωρήσουν με μειωμένη 1 έτος πριν από το όριο ηλικίας για  

πλήρη σύνταξη (π.χ. στα 66 αντί 67) έως 130,92 ευρώ, αν συνταξιοδοτηθούν στα 62  αντί στα 67. 

-Η συνέχιση της απασχόλησής τους και μετά τη συνταξιοδότησή τους. Η επιλογή  αυτή ακολουθείται ήδη από 110.000 συνταξιούχους που συνεχίζουν να εργάζονται  και όταν διακόψουν την εργασία τους θα πάρουν έξτρα ποσό στη σύνταξή τους.  Ενδεικτικά, με έναν χρόνο εργασίας και μισθό 1.000 ευρώ, η σύνταξη αυξάνεται  κατά 8 ευρώ, και με μισθό 1.300 ευρώ αυξάνεται κατά 10 ευρώ. 

Όσοι σκοπεύουν να βγουν στη σύνταξη το 2025 θα έχουν κέρδος μικρό ή  μεγαλύτερο όχι μόνον από τα 5 «κλειδιά» που αυξάνουν ντε φάκτο τα ποσά, αλλά  και από την τιμαριθμοποίηση των συντάξιμων αποδοχών τους κατά το ποσοστό της  αύξησης του πληθωρισμού του 2024, που είναι 2,7%. 

Στις νέες συντάξεις του 2025 υπάρχουν αυξήσεις τριών ταχυτήτων. «Κλειδί» των  αυξήσεων είναι η τιμαριθμοποίηση των αποδοχών με τον πληθωρισμό. Από εκεί και  πέρα συμβάλλουν και άλλοι παράμετροι. 

Σύμφωνα με τα αποκαλυπτικά παραδείγματα που επεξεργάστηκε και δημοσιεύει το  ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις», στην πρώτη ταχύτητα, η αύξηση στις συντάξεις  του 2025 φτάνει στα 97 ευρώ και αφορά ασφαλισμένους που θα αποχωρήσουν με  ένα επιπλέον έτος το 2025, για παράδειγμα με 40 έτη αντί 39 που είχαν έως το  2024. 

-ΑΚΑΓΕ: Τι πρόκειται να συμβεί για το άμεσο και το απώτερο μέλλον 

Ο σκοπός του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ) είναι να  καλύψει την επάρκεια των μελλοντικών συντάξεων από τις αυξημένες ανάγκες που 

10 

προκαλούν η δημογραφική γήρανση από τη μια και η αυξημένη ροή των συνταξιοδοτήσεων από την άλλη. 

Ο κουμπαράς του ασφαλιστικού δημιουργήθηκε το 2008 και θα μπορούσε να  ανοίξει από το 2019 και μετά για τυχόν συμπληρωματικές παροχές στις συντάξεις.  Τέτοια ανάγκη δεν προέκυψε, καθώς οι όποιες έκτακτες ενισχύσεις, όπως η  πληρωμή του μεγάλου πακέτου αναδρομικών το 2020 προς τους συνταξιούχους  ύψους 1,4 δισ. ευρώ, αλλά και τα επιδόματα σε όσους έχουν προσωπική διαφορά,  πληρώθηκαν από τον Προϋπολογισμό και ο κουμπαράς έμεινε ανέπαφος. 

Καθώς, όμως, υπάρχουν ακόμη «ανοιχτοί λογαριασμοί» στις συντάξεις, όπως η  πληρωμή των αναδρομικών από αντισυνταγματικές περικοπές σε επικουρικές  συντάξεις και Δώρα, σε συνδυασμό με την αύξηση των συνταξιοδοτικών δαπανών  που θα προκαλέσει η δημογραφική γήρανση, το υπουργείο Εργασίας εξετάζει τη  συνδρομή του κουμπαρά, ώστε να καλύψει ένα μέρος των δαπανών για έκτακτες  ενισχύσεις στους συνταξιούχους, αλλά και για την πρόσθετη χρηματοδότηση του  ασφαλιστικού εξαιτίας του Δημογραφικού. 

Το σχέδιο που μελετάται προβλέπει μια ετήσια συνδρομή του κουμπαρά προς το  ασφαλιστικό που, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, θα είναι από  5% έως 10% των αποθεματικών. Η συνδρομή αυτή ισοδυναμεί με ένα έξτρα κονδύλι  για τις συντάξεις που για τα σημερινά δεδομένα ξεκινά από τα 850 εκατ. ευρώ  ετησίως και μπορεί να «κλειδώσει» έως τα 2 δισ. ευρώ. 

Από τη στιγμή που ο κουμπαράς θα συνδράμει στην ετήσια δαπάνη των συντάξεων,  είναι ευνόητο ότι θα μπορεί να συμμετέχει και στην καταβολή έκτακτων ενισχύσεων  προς τους συνταξιούχους, είτε με τη μορφή πρόσθετων αυξήσεων πέραν αυτών που  ανακοινώνει η κυβέρνηση είτε με την πληρωμή ενός Δώρου στους συνταξιούχους  

είτε ακόμη με την πληρωμή των αναδρομικών από τις αντισυνταγματικές περικοπές  σε δόσεις για τα επόμενα τρία με πέντε χρόνια. 

Για παράδειγμα: 

Το κόστος από μια επιπλέον αύξηση στις συντάξεις κατά 1% είναι περίπου 250 εκατ.  ευρώ και θα μπορούσε να δίδεται κάθε χρόνο από τον κουμπαρά του ασφαλιστικού  στους συνταξιούχους ως μια έκτακτη ενίσχυση εισοδήματος λόγω ακρίβειας. 

Το κόστος από την πληρωμή ενός ετήσιου Δώρου στις συντάξεις της τάξης των 400  ευρώ και σε όλους ανεξαιρέτως τους συνταξιούχους ανέρχεται σε 1 δισ. ευρώ και  θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα διάφορα επιδόματα που παίρνει ένα μέρος και  όχι το σύνολο των συνταξιούχων κάθε χρόνο όταν φτάνουν τα Χριστούγεννα. 

Το κόστος της πληρωμής αναδρομικών στους συνταξιούχους που έχουν  αντισυνταγματικές περικοπές συντάξεων (επικουρικές και Δώρα) υπολογίζεται σε  περίπου 2,3 δισ. ευρώ και θα μπορούσε να πληρωθεί από τον κουμπαρά με τους  τόκους και μόνον τεσσάρων ετών. 

Στον κουμπαρά του ασφαλιστικού έχουν σωρευτεί μέχρι στιγμής αποθεματικά πάνω  από 17 δισ. ευρώ ενώ για το 2025 αναμένονται έσοδα 2,68 δισ. ευρώ από 2,61 δισ. 

11 

ευρώ που εκτιμήθηκαν για το 2024. Στην πράξη, στο τέλος του 2025 τα αποθεματικά  θα αγγίζουν τα 20 δισ. ευρώ και τα περιθώρια που θα έχει η κυβέρνηση για μια  μόνιμη στήριξη των συνταξιούχων υπό τη μορφή ενός ετήσιου μερίσματος στις  συντάξεις θα είναι μεγάλα, πέραν της χρηματοδότησης του ασφαλιστικού για τις  αυξανόμενες ανάγκες του Δημογραφικού. 

Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων, άλλωστε, στο ΑΚΑΓΕ προέρχεται από τις  κρατήσεις της Εισφοράς Αλληλεγγύης που καταβάλλουν οι συνταξιούχοι και που,  παρά τις όποιες βελτιώσεις έγιναν στις κλίμακες, οι περισσότεροι συνταξιούχοι δεν  θα δουν καμία ελάφρυνση στα ποσά που πληρώνουν. 

«Σωσίβιο» για απρόσκοπτες πληρωμές 

Τα αποθεματικά των 17 δισ. ευρώ, όπως έχει τονίσει σε σχετικές δηλώσεις του ο  υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Πάνος Τσακλόγλου, «θα  χρησιμοποιηθούν μελλοντικά, όταν θα κορυφωθούν οι συνέπειες της δημογραφικής  γήρανσης του πληθυσμού, ώστε να μπορούν να πληρώνονται απρόσκοπτα οι  συντάξεις». Οι αυξημένες ανάγκες λόγω Δημογραφικού θα έρθουν μετά το 2027 και,  κυρίως, στη δεκαετία 2030-2040. Παρά ταύτα, το υπουργείο εξετάζει τρόπους για  την αξιοποίηση των αποθεματικών είτε με τη διανομή ενός εφάπαξ ποσού στους  συνταξιούχους είτε με τη μείωση των κρατήσεων της ΕΑΣ για όλους τους  συνταξιούχους. 

Η αξιοποίηση των αποθεματικών του ΑΚΑΓΕ συνδυάζεται αφενός με την αύξηση των  δαπανών για το ασφαλιστικό καθώς βγαίνουν περισσότεροι ασφαλισμένοι στη  σύνταξη από τη λεγόμενη γενιά των baby boomers (γεννηθέντες μετά το 1955) και  αφετέρου με την πίεση που ασκεί το Δημογραφικό, καθώς μειώνονται οι γεννήσεις  και αυξάνονται οι ηλικιωμένοι συνταξιούχοι. 

Το μίγμα της αύξησης των συνταξιοδοτήσεων από τη μια και της μείωσης των  γεννήσεων από την άλλη είναι εκρηκτικό, καθώς το ασφαλιστικό σύστημα καλείται  να πληρώνει συντάξεις σε περισσότερους ηλικιωμένους, με λιγότερες εφεδρείες  από νεότερους ασφαλισμένους. 

Έξτρα πόροι για τα δύσκολα χρόνια 

Σε μερικά χρόνια το κράτος θα πρέπει να δαπανά περισσότερα απ’ ό,τι σήμερα για  την επάρκεια των συντάξεων. Επειδή, όμως, υπάρχει ρήτρα από την εποχή των  Μνημονίων που λέει ότι η ετήσια αύξηση των συνταξιοδοτικών δαπανών δεν θα  πρέπει να υπερβαίνει το 2,5% του ΑΕΠ έως το 2060, το πρόβλημα που προκύπτει  είναι ότι θα πρέπει να βρεθούν συμπληρωματικές πηγές χρηματοδότησης των  συντάξεων στα επόμενα έτη, ώστε η τυχόν υπέρβαση του 2,5% του ΑΕΠ να  καλυφθεί από έξτρα πόρους που δεν θα επιβαρύνουν τον Προϋπολογισμό. 

Ο λογαριασμός του ΑΚΑΓΕ συστάθηκε το 2008 με τον νόμο 3655/2008 της τότε  υπουργού Εργασίας, Φάνης Πάλλη-Πετραλιά, ακριβώς για να συμπληρώνει τις  δαπάνες για την πληρωμή των συντάξεων των επόμενων γενιών.

12 

Ο σκοπός του είναι η δημιουργία αποθεματικών για τη χρηματοδότηση των κλάδων  σύνταξης των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, από 1/1/2019 και μετά. Έχουν ήδη  περάσει έξι χρόνια χωρίς να δοθεί ούτε ένα ευρώ, που σημαίνει ότι το «μαξιλάρι»  για τις συντάξεις μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερο από όσο υπολογίζεται με τα  σημερινά δεδομένα. 

-Αναδρομικά για συνταξιούχους  

(από τις αντισυνταγματικές -παράνομες- κρατήσεις) 

Σύμφωνα με πληροφορίες, στις 14 Φεβρουαρίου 2025 επίκειται η δημοσίευση της  τελικής απόφασης του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου που θα κρίνει τα αναδρομικά  11 μηνών από περικοπές σε επικουρικές συντάξεις και στα Δώρα των  συνταξιούχων. 

Εφόσον η απόφαση βγει, όπως αναμένεται, υπέρ των συνταξιούχων, θα  «ξεκλειδώσει» πληρωμές και σε άλλες κατηγορίες μέσα στους επόμενους μήνες. 

Οι πληρωμές θα αφορούν τόσο όσους διεκδίκησαν τις παράνομες περικοπές των 11  μηνών με δικαστικές προσφυγές όσο και συνταξιούχους που δεν έχουν προσφυγές  αλλά καλύπτονται από τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του  Ελεγκτικού Συνεδρίου. 

Στην αναμονή και με την προσμονή για το Ταμείο είναι περίπου 1,2 εκατ.  συνταξιούχοι, εκ των οποίων οι 370.000 δικαιούνται επιστροφές για περικοπές 11  μηνών κατόπιν προσφυγών στα δικαστήρια. 

Με αφορμή την απόφαση θα ανοίξει όμως ο δρόμος για να φέρει η κυβέρνηση  μια συνολική ρύθμιση για τα αναδρομικά, καθώς στη λίστα των πληρωμών με  βάση τις αποφάσεις των δικαστηρίων βρίσκονται τουλάχιστον 4 κατηγορίες, που  είναι οι εξής: 

  1. Οι συνταξιούχοι από Ταμεία ιδιωτικού τομέα (ΙΚΑ, ΔΕΚΟ, τραπεζών κ.ά.) και  Δημοσίου (ΤΑΔΚΥ, ΤΕΑΠΟΚΑ ΤΕΑΔΥ) που είχαν περικοπές 11 μηνών στις  επικουρικές συντάξεις και στα Δώρα επικουρικών συντάξεων από τους  νόμους 4051 και 4093 του 2012. Τα ποσά επιστροφών για αυτήν την  κατηγορία δικαιούχων φτάνουν ως 4.000 ευρώ. Προσοχή: Από το Δημόσιο  δεν δικαιούνται αναδρομικά Δώρων στις επικουρικές όλοι οι συνταξιούχοι,  καθώς εντός του ΤΕΑΔΥ υπήρχαν Ταμεία που δεν κατέβαλλαν Δώρα στις  επικουρικές. 
  2. Οι συνταξιούχοι του Δημοσίου που έχουν περικοπές από την εισφορά  αλληλεγγύης για το διάστημα από Φεβρουάριο 2017 ως Δεκέμβριο 2018,  δηλαδή περικοπές 23 μηνών. Οι εν λόγω περικοπές κρίθηκαν  

αντισυνταγματικές από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αφορούν περίπου 350.000  συνταξιούχους με κύριες συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ. Όσοι έχουν  ασκήσει και προσφυγές μετά το 2017, έχουν «κλειδωμένα» τα  

αναδρομικά, με ποσά επιστροφών που ενδεικτικά φτάνουν τις 8.500 ευρώ.

13 

Όσοι δεν κατέθεσαν προσφυγές, που είναι και οι περισσότεροι, περιμένουν  να δικαιωθούν με κάποιο ποσό από την κυβέρνηση, δεδομένου ότι  συνηθίζεται τέτοιες αποφάσεις να τους καλύπτουν όλους. 

  1. Οι επιζώντες σύζυγοι θανόντων συνταξιούχων του Δημοσίου μετά το 2016,  στους οποίους οι συντάξεις χηρείας απονεμήθηκαν κατόπιν  

επανυπολογισμού στο 70%, ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο όπου προσέφυγαν  έκρινε ότι θα έπρεπε να πάρουν κανονικά το ποσοστό της αρχικής σύνταξης  του θανόντος και όχι της επανυπολογισμένης, γιατί ήταν μικρότερο. 

  1. Οι συνταξιούχοι που έχουν περικοπές Δώρων κύριων αλλά και επικουρικών  συντάξεων, οι οποίες έχουν ήδη κριθεί αντισυνταγματικές, αλλά δεν τις  διεκδίκησαν με ατομικές ή ομαδικές προσφυγές στα δικαστήρια, θεωρώντας ότι καλύπτονται από τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. 

Από τις 4 παραπάνω κατηγορίες των 1,2 εκατ. συνταξιούχων συνολικά, σίγουρη  θεωρείται η πληρωμή αναδρομικών από μειώσεις επικουρικών συντάξεων και  Δώρων για 370.000 συνταξιούχους, καθώς έχουν διασφαλίσει τις διεκδικήσεις τους  με δικαστικές προσφυγές. 

Για τους υπόλοιπους 800.000 συνταξιούχους, ωστόσο, όλα είναι ανοιχτά: Από το να  πάρουν ένα ποσό έναντι και όχι το σύνολο των περικοπών μέχρι να μην πάρουν  τίποτα. Με τα τωρινά δεδομένα, το να μην πάρουν τίποτα μοιάζει το λιγότερο  πιθανό σενάριο, καθώς ένα μέρος της ευθύνης για το ότι οι εν λόγω συνταξιούχοι  δεν κατάφεραν ποτέ να καταθέσουν προσφυγές έχει και η κυβέρνηση, που  απαγόρευσε τις νέες δικαστικές διεκδικήσεις με νόμο τον Οκτώβριο του 2020. 

Η απόφαση του ΑΕΔ και τι αναμένεται 

Όλα για τα αναδρομικά θα ξεκαθαριστούν στα μέσα Φεβρουαρίου, που σύμφωνα  με τις πληροφορίες έχει προγραμματιστεί διάσκεψη του Ανωτάτου Ειδικού  Δικαστηρίου και εφόσον δεν αναβληθεί αναμένεται ότι σε αυτήν τη διάσκεψη θα δημοσιευτεί και η απόφασή του για τις επιστροφές που περιμένουν οι  συνταξιούχοι. Η απόφαση του ΑΕΔ θα κρίνει τα αναδρομικά από περικοπές 11  μηνών οι οποίες ήδη έχουν βγει αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της  Επικρατείας. Με βάση την εισήγηση του ΑΕΔ, πιστεύεται βασίμως από νομικούς  κύκλους ότι η τελική απόφαση θα είναι θετική για τους συνταξιούχους. 

Εφόσον επιβεβαιωθεί και από το περιεχόμενό της, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για  πληρωμές εντός των επόμενων μηνών. Οι εκτιμήσεις που υπάρχουν είναι πως το  Δικαστήριο θα υιοθετήσει την εισήγηση που κατατέθηκε για την υπόθεση των  αναδρομικών, επαναβεβαιώνοντας ουσιαστικά τις αποφάσεις του ΣτΕ που έκριναν  ότι οι συνταξιούχοι δικαιούνται επιστροφές από μειώσεις επικουρικών συντάξεων  και των Δώρων για το 11μηνο Ιουνίου 2015-Μαϊ̈́ου 2016. 

Τα αναδρομικά από επικουρικές και Δώρα επικουρικής σύνταξης ανάλογα με το  Ταμείο στο οποίο ανήκουν οι συνταξιούχοι είναι: 

*Για συνταξιούχους ΙΚΑ, από 410 ευρώ ως 2.372 ευρώ.

14 

*Για συνταξιούχους Δημοσίου, από 668 ευρώ ως 2.604 ευρώ. 

*Για συνταξιούχους από Ταμεία ΔΕΚΟ και τραπεζών, από 1.111 ευρώ ως 4.004  ευρώ. 

*Για συνταξιούχους λοιπών επικουρικών ταμείων (Δικηγόρων, Εμποροϋπαλλήλων,  Αρτοποιών κ.ά.), από 1.242 ευρώ ως 2.399 ευρώ. 

*Για συνταξιούχους ΝΑΤ, από 503 ευρώ ως 1.985 ευρώ. 

Τα δύο τελικά σενάρια πληρωμών 

Το δίλημμα στο οποίο καλείται να απαντήσει όμως η κυβέρνηση είναι αν θα  δικαιώσει με κάποιον τρόπο και τους 800.000 συνταξιούχους που, παρότι είχαν τις  ίδιες περικοπές, τους απαγορεύθηκε να τις διεκδικήσουν παρά μόνον αν είχαν  κατατεθεί προσφυγές μέχρι τον Ιούλιο του 2020. 

Δύο είναι τα σενάρια που θα εξεταστούν στην κυβέρνηση σε μια συνολική λύση  πληρωμών στα διεκδικούμενα αναδρομικά: 

  1. Να πληρωθούν τα αναδρομικά στους 370.000 συνταξιούχους που έχουν  καταθέσει αγωγές. 
  2. Να πληρωθούν αναδρομικά με ένα εφάπαξ ποσό της τάξης των 600 ως 800  ευρώ και στους 800.000 συνταξιούχους που δεν έχουν κάνει προσφυγή για  να τα διεκδικήσουν. 

Ο λογαριασμός για τις πληρωμές των αναδρομικών ετοιμάζεται στο υπουργείο  Εργασίας. Το ποσό των επιστροφών για επικουρικές και Δώρα μόνον για τους  370.000 συνταξιούχους με προσφυγές δεν ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ. Αν μπουν και  τα Δώρα των κύριων συντάξεων για τους 370.000 συνταξιούχους, τότε ο  λογαριασμός ανεβαίνει στα 750 εκατ. ευρώ. Αν η κυβέρνηση αποφασίσει ότι θα  πρέπει να επιστραφούν οι περικοπές και σε όσους δεν άσκησαν προσφυγή, τότε ο  λογαριασμός ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ και μπορεί να πληρωθεί μόνον σε δόσεις. 

Ποιοι συνταξιούχοι θα πληρωθούν πρώτοι και ποιοι αργότερα; 

Πρώτοι στις πληρωμές θα είναι οι συνταξιούχοι που έχουν εκκρεμοδικία. Εφόσον η  απόφαση του ΑΕΔ βγει υπέρ τους, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για μαζική έκδοση  χιλιάδων δικαστικών αποφάσεων που εκκρεμούν στα Πρωτοδικεία από ομαδικές  αγωγές συνταξιούχων για αναδρομικά 11 μηνών σε επικουρικές συντάξεις και Δώρα.  Εκτιμάται ότι οι ομαδικές αγωγές είναι πάνω από 7.000 και καλύπτουν περίπου  370.000 συνταξιούχους. Υπάρχει, όμως, και το ενδεχόμενο να επιστραφούν  αυτόματα τα ποσά με νομοθετική ρύθμιση, για να τελειώσει η δικαστική  ταλαιπωρία χιλιάδων συνταξιούχων. Μια τέτοια λύση μπορεί να περιλαμβάνει στη  συνέχεια και την καταβολή ενός εφάπαξ επιδόματος σε συνταξιούχους που δεν  έχουν κάνει προσφυγές.

15 

ΤΑ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ 11 ΜΗΝΩΝ ΓΙΑ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ-ΔΩΡΑ ΑΝΑ ΤΑΜΕΙΟ ΓΙΑ  ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΙΣ 13 ΜΑΪΟΥ ΤΟΥ 2016 

ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ

Επικουρική  

σύνταξη προ  φόρου

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ

Από  

μείωση  

νόμου  

4051

Από μείωση  νόμου 4093

Από  

Δώρα

Τελικό ποσό  

πληρωμής

323 

1.174 

704 

726 

2.604

296 

1.076 

646 

665 

2.387

269 

976 

586 

603 

2.165

241 

874 

524 

540 

1.938

224 

769 

308 

503 

1.579

205 

503 

281 

459 

1.242

187 

452 

256 

419 

1.128

175 

422 

239 

392 

1.053

181 

262 

118 

407 

787

168 

242 

109 

376 

727

154 

222 

100 

345 

668

16 

-«Έκρηξη» των συνταξιοδοτήσεων και το 2024 

Σταθερά υψηλές, δηλαδή πάνω από τις 200.000, παρέμειναν οι αιτήσεις  συνταξιοδότησης και το 2024 επιβεβαιώνοντας για μια ακόμη χρονιά την αυξημένη  τάση εξόδου που έχει καταγραφεί την τελευταία πενταετία. Αρκεί να σημειωθεί ότι  αθροιστικά από το 2020 έχουν αποχωρήσει πάνω από 990.000 ασφαλισμένοι  ασκώντας μεγάλη οικονομική πίεση στους προϋπολογισμούς των ασφαλιστικών  ταμείων. 

Η έκρηξη των συνταξιοδοτήσεων αποδίδεται – εν πολλοίς – στην ωρίμανση  δικαιωμάτων πολλών ασφαλισμένων γεννημένων την δεκαετία 1955 – 1965, αλλά  και στη δυνατότητα που παρέχεται – πλέον – σε συνταξιούχους να συνεχίσουν να  εργάζονται, χωρίς να χάνουν μέρος της σύνταξής τους. 

Ταυτοχρόνως, σημαντικό ρόλο έχουν διαδραματίσει οι επιπτώσεις του οξυμένου  δημογραφικού προβλήματος που επαναφέρουν στο τραπέζι το ενδεχόμενο αύξησης  των γενικών ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης μετά το 2027, γεγονός που ωθεί  όσους έχουν τη δυνατότητα να αποχωρήσουν. 

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΕΦΚΑ οι αιτήσεις συνταξιοδότησης κατά το  2024 έφθασαν τις 201.000 αριθμός ιδιαιτέρως υψηλός παρότι δεν ξεπέρασε το  ρεκόρ του έτους 2021, όταν υποβλήθηκαν συνολικά 212.151 αιτήσεις. 

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι την τελευταία πενταετία έχουν  συνταξιοδοτηθεί περίπου ένα εκατομμύριο εργαζόμενοι (συνολικά υποβλήθηκαν  990.357 αιτήσεις αποχώρησης). Αναλυτικά το 2020 υποβλήθηκαν 175.705 αιτήσεις  συνταξιοδότησης, το 2021 κοντά στις 212.151 αιτήσεις, το 2022 υποβλήθηκαν  211.133 αιτήσεις, το 2023 κατατέθηκαν 190.368 αιτήσεις συνταξιοδότησης και το 2024 περίπου 201.000 αιτήσεις. 

Οι εκκρεμείς συντάξεις 

Στο μεταξύ, ο συνολικός αριθμός εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης συνέχισε να  μειώνεται και κατά το τρίτο τρίμηνο του 2024, ακολουθώντας την πορεία που καταγράφεται τα τελευταία έτη. 

Σύμφωνα με στοιχεία του e-ΕΦΚΑ, που περιλαμβάνονται στην έκθεση του γραφείου  προϋπολογισμού της Βουλής ο συνολικός αριθμός εκκρεμών αιτήσεων για κύρια  σύνταξη (δεν περιλαμβάνονται εκείνες που αφορούν συνταξιοδότηση με διεθνείς  κανόνες) άγγιξε τον Σεπτέμβριο του 2024 τις 43.874, παρουσιάζοντας αύξηση σε  σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο κατά 1.674 αιτήσεις. 

Ωστόσο, το πλήθος των αιτήσεων κύριας συνταξιοδότησης συνεχίζει την πτωτική  του πορεία σε ετήσια βάση, καθώς κατέγραψε μείωση κατά 11.600 αιτήσεις σε  σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. 

Παρόμοια είναι και η εξέλιξη του πλήθους των ληξιπρόθεσμων αιτήσεων  συνταξιοδότησης (εκκρεμείς πάνω από 90 ημέρες), το οποίο άγγιξε στο τέλος του  τρίτου τριμήνου του 2024 τις 25.604 αιτήσεις, καταγράφοντας αύξηση σε σχέση με 

17 

το προηγούμενο τρίμηνο (κατά 863 αιτήσεις), αλλά μείωση κατά 11.066 αιτήσεις σε  σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023. 

Τα όρια συνταξιοδότησης 

Τις τάσεις φυγής των ασφαλισμένων προς τη σύνταξη ενισχύουν τα σενάρια για  αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης μετά το 2027, εξαιτίας της μεγάλης  επιβάρυνσης που προκαλεί στο ασφαλιστικό σύστημα το δημογραφικό πρόβλημα.  

Ήδη η υφιστάμενη νομοθεσία προβλέπει την επανεξέταση των ορίων ηλικίας  συνταξιοδότησης – από το έτος αυτό – σε συνδυασμό με το προσδόκιμο επιβίωσης  στη χώρα μας. 

Ήδη, μέτρα όπως, η αύξηση του γενικού ορίου συνταξιοδότησης, η παράταση του  εργασιακού – ασφαλιστικού βίου και η μείωση των ποσοστών αναπλήρωσης, έχουν  κάνει την εμφάνισή τους στο δημόσιο διάλογο. Οι δηλώσεις αρμοδίων  κυβερνητικών παραγόντων αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν αλλαγές,  τις οποίες – ωστόσο – τοποθετούν μετά το συγκεκριμένο έτος (2027). 

Τα μέτρα για το ασφαλιστικό, επανήλθαν στην επικαιρότητα με την πρόσφατη  αναλογιστική μελέτη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, η οποία περιγράφεται στην  αντίστοιχη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η έκθεση κατ’ ουσίαν έθεσε επί  τάπητος τις δυσοίωνες δημογραφικές εξελίξεις και τις επιπτώσεις τους. Η αύξηση  του προσδόκιμου ζωής σε συνδυασμό βέβαια με τις περιορισμένες γεννήσεις και τη  γήρανση του πληθυσμού, έχουν ως άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση του ορίου  συνταξιοδότησης. Η έκθεση αναφέρει για την χώρα μας το ενδεχόμενο η  θεσμοθετημένη ηλικία συνταξιοδότησης να αυξηθεί στα 67,5 έτη από τα 62 έτη που  είναι σήμερα – με 40 έτη ασφάλισης. Στο μεσοδιάστημα και μέχρι το 2030,  προτείνεται η αύξηση του σημερινού ορίου του 62ου έτους της ηλικίας με 40 χρόνια  ασφάλισης στα 63,5 έτη. Ταυτοχρόνως το γενικό όριο ηλικίας που σήμερα είναι στα  67 έτη, ενδέχεται να φθάσει στα 68,5 έτη το 2030 και τα 72,5 έτη το 2070. 

Από το Γραφείο Ενημέρωσης και Επικοινωνίας της ΠΟΠΣ

18

Εκδηλώσεις

ΘΕΜΑ: Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στις 12…

06-03-2025

Π .Ο . Π . Σ . ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ Τηλ. 210 8253544 / 210-8810013/ fax:210-8819035                 Αθήνα, 6/3/2025 Τροίας 43, Αθήνα ΕΤΟΣ  ΙΔΡΥΣΗΣ 1947  email: omopolit@otenet.gr    Προς τους...

Read more

ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΑ ΕΚΛΟΓΩΝ ΣΤΙΣ 9/3/2025

04-03-2025

ΣΥΛΛΟΓΟΣ   «ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ Ν. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ»   ΕΝΩΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ – Ε.Κ.Σ.ΔΗ.         ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ   ΑΡΧΑΙΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ 9ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ 2025   ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ   ΓΙΑ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΥΣ Π.Ο.Π.Σ.         Ανδρινόπουλος Αλέξανδρος του Λάμπρου Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος του Αριστείδη Γιαννέα Ελένη του Ηλία Δεληγιάννης Γεώργιος του Αντωνίου Κουκούμης Σαράντος...

Read more

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ Ν. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ