Π .Ο . Π . Σ .
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
Τηλ. 210 8253544 / 210-8810013/ fax:210-8819035 Αθήνα, 13/3/2025 Τροίας 43, Αθήνα
ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ 1947
email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-33
-ΒΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2025
Η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη
Με αφορμή την απόφαση του ΑΕΔ που αφορά την προσφυγή για να κριθούν οι αποφάσεις: 1) Του Συμβουλίου της Επικρατείας 2287 και 2288/2015, με τις οποίες η Ολομέλεια του ΣτΕ αποφάσισε ότι οι περικοπές που έγιναν στις συντάξεις το 2011 και το 2012 με τους νόμους 4051 και 4093 είναι αντισυνταγματικές και άρα πρέπει να ακυρωθούν και οι συντάξεις να επιστρέψουν στα μεγέθη (οικονομικά) στα προ των περικοπών που αποφασίστηκαν με τους ανωτέρω νόμους.
2) Του Αρείου Πάγου, ο οποίος αποφάσισε ότι οι περικοπές των συντάξεων των συνταξιούχων της Τραπέζης της Ελλάδος καλώς αποφασίστηκαν για σοβαρούς δημοσιονομικούς λόγους της χώρας.
Μπροστά στις 2 αποφάσεις των κορυφαίων δικαστηρίων της χώρας που ήρθαν σε αντίθεση, το ΑΕΔ ως έχον την ευθύνη της τελικής απόφασης και ποια είναι η νόμιμη, αποφάνθηκε μετά από 10 μήνες επεξεργασίας, χωρίς τελικά το ίδιο να αποφανθεί.
1
Έκρινε ότι και τα δύο δικαστήρια αποφάσισαν σωστά. Δηλαδή καλώς 1) το ΣτΕ χαρακτήρισε αντισυνταγματικές τις περικοπές των συντάξεων από τους 4051 και 4093 νόμους, αφού παρανόμως κόπηκαν και πρέπει όσοι προσέφυγαν να τους επιστραφούν τα χρήματα από την ημέρα της απόφασης του ΣτΕ με επιτόκιο 6% κατά χρόνο. Δυστυχώς, μόνο για 11 μήνες και όχι για 42 μήνες, αφού ο επανυπολογισμός των συντάξεων άρχεται από 1/1/2019. Επομένως η παρανομία διεπράχθη μέχρι 31/12/2018.
2) Καλώς επίσης αποφάνθηκε και ο Άρειος Πάγος που απέρριψε το αίτημα των συνταξιούχων της Τραπέζης της Ελλάδος που προσέφυγαν σε αυτόν, με το αιτιολογικό ότι η χώρα αντιμετώπιζε προβλήματα δημοσιονομικού περιεχομένου και επίσης ότι οι συντάξεις που απέμειναν μετά την περικοπή δεν αποδυναμώνουν τη δυνατότητα για αξιοπρεπή διαβίωση των συνταξιούχων.
Παρά το ότι το ΑΕΔ απέφυγε να πάρει μια καθαρή, ευθεία και συγκεκριμένη απόφαση, εν τούτοις το ότι επικύρωσε την παρανομία της παρακράτησης έστω του 11μήνου είναι μια πρώτη δικαίωση των συνταξιούχων που την υπέστησαν. Βεβαίως, η επόμενη απόφαση που αφορά την επιστροφή των χρημάτων μόνο των 370.000 που προσέφυγαν και αδιαφορεί για τους 800.000 που δεν προσέφυγαν βέβαια, αλλά αδικήθηκαν το ίδιο με αυτούς που κατέθεσαν τις ανάλογες αγωγές στα δικαστήρια, ενώ το Σύνταγμα ρητά αναφέρει ότι όλοι οι πολίτες προστατεύονται από τους νόμους, αφού όλοι έχουν τα ίδια δικαιώματα. Επίσης παραμένει η πικρία και το παράπονο των 800.000 συνταξιούχων, οι οποίοι άκουσαν τις παροτρύνσεις πολλών και επώνυμων πολιτικών που απέτρεπαν τους συνταξιούχους να προσφύγουν δικαστικά, αφού σε όλους θα αποδοθούν τα παρανόμως παρακρατηθέντα.
Επίσης παρέμεινε αναπάντητο το αίτημα που τέθηκε και νομικά από τον δικηγόρο της ΠΟΠΣ και τη δικαστική διαδικασία του ΑΕΔ να επιστραφούν και θεσμικά να αποδίδονται η 13η και 14η σύνταξη.
Οι συνταξιούχοι περιμέναμε δικαίωση και σε αυτό το αίτημα που μάλλον παραμερίστηκε και δεν γνωρίζουμε το γιατί. Ίσως, μόλις καθαρογραφτεί και δημοσιευθεί ολόκληρη η απόφαση ενημερωθούμε.
Μετά από την όχι και τόσο καθαρή απόφαση, με την έννοια ότι δεν είναι συγκεκριμένη και με το ότι δεν απάντησε σε όλα τα αιτήματα των συνταξιούχων, επικράτησε- νομίζουμε δικαίως- πικρία και προφανώς μοιραία ακολούθησε μια γενικής φύσεως κριτική.
Υπάρχει όμως δικαίωμα και προφανώς δυνατότητα άσκησης κριτικής στις δικαστικές αποφάσεις; Ισχύει η άποψη που ισχυρίζεται ότι όποιος κρίνει τις αποφάσεις των δικαστηρίων δεν σέβεται τη δικαιοσύνη; Τι γίνεται όταν παίρνονται αποφάσεις μεγάλες και με ιδιαίτερα σοβαρό περιεχόμενο που αναφέρονται σε υποθέσεις δημοσίου συμφέροντος;
2
Μήπως υπάρχουν «κόκκινες γραμμές» και μέχρι εκεί μπορεί κάποιος να ασκήσει την κριτική του; Έχει διασφαλιστεί θεσμικά η προστασία των δικαστικών λειτουργών που υποχρεούνται να αποφασίσουν για ευαίσθητες αποφάσεις; Μπορεί ο δικαστής να λειτουργεί ανεπηρέαστα και να αποφασίζει χωρίς να εκβιάζεται ή να απειλείται;
Σε όλα αυτά η απάντηση δίνεται όταν λειτουργεί χωρίς κανενός την παρεμβολή το Κράτος Δικαίου. Πάντος η Δικαιοσύνη δεν εξαιρείται του δημοκρατικού ελέγχου και της λογοδοσίας.
-ΚΑΙ ΟΙ ΚΡΙΝΟΝΤΕΣ ΚΡΙΝΟΝΤΑΙ
Βεβαίως, η κριτική είναι υποχρεωμένη να ασκείται με συγκεκριμένα και συγκροτημένα επιχειρήματα και προφανώς σε επιστημονικό επίπεδο και στη δημόσια σφαίρα, όταν ιδίως πρόκειται για υποθέσεις δημοσίου συμφέροντος. Βεβαίως είναι δικαίωμα του κάθε πολίτη να ασκήσει κριτική, όμως είναι απαραίτητη η ευπρέπεια του λόγου καθώς και ο έλεγχος της οξύτητας των εκφερόμενων κρίσεων. Πολύ δε περισσότερο δεν επιτρέπεται η συκοφαντική δυσφήμιση των δικαστικών λειτουργών. Οπωσδήποτε όμως η κριτική δεν αποδυναμώνει τον σεβασμό γενικά που όλοι οφείλουμε να έχουμε στις δικαστικές αποφάσεις και την αναγκαία συμμόρφωση σ’ αυτές.
Περιορισμένη και ελεγχόμενη κριτική τίθεται για την κυβερνητική- εκτελεστική εξουσία η οποία δεν έχει κανένα δικαίωμα και κανέναν λόγο να παρεμβαίνει σε δικαστικές υποθέσεις και ιδίως να παραβιάζει το τεκμήριο της αθωότητας των κατηγορουμένων.
Μετά από αυτά λογικά τίθεται το ερώτημα:
Η Δικαιοσύνη πρέπει να μπορεί να απαντά στις κριτικές που δέχεται; Οι δε δικαστές μπαίνουν σε διάλογο με τους πολίτες;
Νομίζω ότι η απάντηση είναι ΟΧΙ. Μπορούν όμως οι δικαστικές αρχές, μέσω των εκπροσώπων τύπου που πλέον διαθέτουν όλα τα ανώτατα δικαστήρια, να ενημερώνουν την κοινή γνώμη για κρίσιμες αποφάσεις ή και να παρέχουν διευκρινίσεις για διάφορα νομικά ζητήματα.
Γενικά, πάντως, και σε διεθνές επίπεδο, παρατηρείται θεσμική κρίση στην οποία, δυστυχώς, συμμετέχει και η χώρα μας. Η κρίση αυτή είναι πολλές φορές σωρευτική και πολυεπίπεδη, η οποία δείχνει ότι επηρεάζει και τη δικαιοσύνη, γι’ αυτό αποτυπώνεται ισχυρή πολλές φορές η δυσπιστία από τους πολίτες.
Χωρίς αμφιβολία η μεγάλη πλειοψηφία των δικαστών μας είναι άξιοι λειτουργοί, παρά το ότι συχνά επιτελούν το έργο τους σε συνθήκες δύσκολες. Ωστόσο υπάρχουν και φαινόμενα που προκαλούν γενικευμένη δυσαρέσκεια ή προβληματίζουν εντόνως την κοινή γνώμη. Τέτοιες είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στην έκδοση αποφάσεων ή περίεργες και ακατανόητες αποφάσεις σε σοβαρές υποθέσεις δημοσίου ενδιαφέροντος, ποινικές απαλλαγές λόγω παραγραφής
3
αδικημάτων, αρχειοθετήσεις υποθέσεων με αιτιολογίες που έρχονται σε αντίθεση με την κοινή λογική κλπ.
Εντέλει πάντως και παρά τις όποιες αιτιάσεις, το συμπέρασμα είναι καθαρό και ισχυρό. Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ παραμένει το ανάχωμα σε κάθε αυθαιρεσία, σε κάθε αδικία, σε κάθε επιχειρούμενη παράνομη εκμετάλλευση. Η Δικαιοσύνη είναι ο τιμωρός κάθε παράνομου φυσικού προσώπου ή συλλογικού φορέα. Η Δικαιοσύνη είναι η θεσμική εστία προσφυγής του κάθε αδικημένου για να προστατέψει τα δικαιώματά του. Η Δικαιοσύνη είναι η ελπίδα της κοινωνίας για αποκατάσταση κάθε κοινωνικής ανωμαλίας και επιστροφή της ζωής στην ομαλότητα, στην κανονικότητα, την ασφάλεια.
Ας την εμπιστευτούμε όλοι και ας συμβάλουμε σύμφωνα με τις αποφάσεις της να ορθώνει τείχος κατά της όποιας αυθαιρεσίας, αδικίας ή παρανομίας και να γίνει η ασπίδα που θα προστατεύει τον κάθε άνθρωπο, την κάθε κοινωνία.
Αποφάσεις Δ.Σ. της ΠΟΠΣ
Στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΠΟΠΣ στις 19/2/2025 συζητήθηκαν και αποφασίστηκαν τα παρακάτω θέματα:
1.ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ- ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ διαμαρτυρίας μαζί με τις Συνεργαζόμενες Οργανώσεις του Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα. Είναι πλέον γνωστό και κοινά αποδεκτό από όλους τους φορείς των συνταξιουχικών Ομοσπονδιών, Συλλόγους κλπ το ότι η Ομοσπονδία μας (ΠΟΠΣ) πρωταγωνιστεί στους αγώνες προστασίας των δικαιωμάτων μας και δίνει δυναμική παρουσία στις διεκδικήσεις των αιτημάτων μας και την επιστροφή των παρανόμως καταργηθέντων και παρακρατηθέντων. Αποφασίστηκαν οι παρακάτω εκδηλώσεις προκειμένου να δημοσιοποιηθούν, να αναδειχθούν και να διεκδικηθούν τα θέματα που αφορούν:
-Υγεία και Περίθαλψη
-Αναδρομικά του 11μηνου
-13η και 14η σύνταξη
-Προσωπική διαφορά
-Συντάξεις χηρείας
-Ακρίβεια
Αποφασίστηκαν:
-Συνέντευξη Τύπου στις 5 Μαρτίου 2025 μαζί με όλες τις Συνταξιουχικές Οργανώσεις, έξω από το Υπουργείο Εργασίας.
4
-Παναττική συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 7 Μαρτίου 2025, έξω από το Υπουργείο Εργασίας.
-Περιφερειακές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, όπως και στις ανάλογες ανακοινώσεις αναφέρονται.
- ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΩΝ
Το Δ.Σ. της ΠΟΠΣ εκφράζει την ικανοποίησή του γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των Συλλόγων μας, αξιοποιώντας το υπόδειγμα που εστάλη από την ΠΟΠΣ, τροποποίησαν τα καταστατικά τους και, όπως ενημερωνόμαστε, και οι υπόλοιποι Σύλλογοι πολύ σύντομα θα κάνουν το ίδιο.
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ- ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΤΗΣ ΠΟΠΣ
-Αποφασίστηκε η ανάρτηση στην ιστοσελίδα της ΠΟΠΣ όλων των ανακοινώσεων των Συλλόγων που έχουν κοινό ενδιαφέρον αλλά και γεγονότα από τις δραστηριότητές τους.
-Οικονομικά αιτήματα Συλλόγων
Όπως έχουμε ενημερώσει, αυτή την περίοδο έχει ανασταλεί η όποια χρηματοδότηση διότι υπάρχει μια καθυστέρηση απόδοσης του 0,20 από τον ΕΦΚΑ. Ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα ξεπεραστούν οι όποιες γελοίες και παράνομες αιτιάσεις κάποιων οργανώσεων που δεν έχουν καμία σχέση με τις οργανώσεις, οι οποίες σύμφωνα με την υπάρχουσα νομοθεσία δικαιωματικά πρέπει να εισπράττουν την εκούσια εισφορά του 0,20 ευρώ. Παρά ταύτα εγκρίναμε κάποιες ειδικές περιπτώσεις που λόγω ιδιαιτεροτήτων και αναγκαίας άμεσης αντιμετώπισης δεν μπορούσαν να αντέξουν στον χρόνο.
- Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΠΟΠΣ
Η νέα ιστοσελίδα της ΠΟΠΣ με την εξαιρετική της εμφάνιση, τόσο στην εικόνα όσο και στο περιεχόμενο, με το επιτυχημένο στήσιμό της και κυρίως τη συνεχή ενημέρωση με θέματα εξαιρετικά και κοινού ενδιαφέροντος έχει κερδίσει τα εύσημα του συνόλου σχεδόν των επισκεπτών της- εδώ θέλουμε ιδιαίτερα να επιβραβεύσουμε την εργαζόμενη στην Ομοσπονδία μας κ. Γ.Ηλιοπούλου, για την καταπληκτική δουλειά της. Πέραν αυτών αποφασίστηκε η διεύρυνση των τομέων των θεμάτων, όπως οι ανακοινώσεις των παρατάξεων, η καθημερινότητα της ζωής και των προβλημάτων γενικού ενδιαφέροντος, οι αποχωρήσεις από τη συμμετοχή στα όργανα ή και από τη ζωή προσωπικοτήτων της Οργάνωσής μας, πληροφορίες και οδηγίες χρήσιμες για όλους τους συναδέλφους κλπ.
5
- ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΙΣΦΟΡΑΣ 0,20 ΕΥΡΩ ΣΤΗΝ ΠΟΠΣ
Παραμένει για όλες τις δικαιούμενες ομοσπονδίες σε εκκρεμότητα η απόδοση των 0,20 ευρώ από τον ΕΦΚΑ. Οι οφειλόμενες προς τις Συνταξιουχικές Οργανώσεις αποδόσεις των 0,20 που τα δικαιούνται αφορούν το 20% του 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 και ολόκληρα τα έτη 2023 και 2024. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί και να λυθεί το πρόβλημα της αδικαιολόγητης καθυστέρησης.
- ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ (ΑΕΔ)
Μέχρι στιγμής γνωρίζουμε σύμφωνα με τη μερική ανακοίνωση της απόφασης, αφού ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως το σύνολο των θεμάτων και των αποφάσεων που πάρθηκαν από την Ολομέλεια του Ανώτατου δικαστηρίου. Ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα δημοσιευθεί η απόφαση, προκειμένου οι προσφυγές στα διάφορα δικαστήρια να ολοκληρωθούν- μέχρι στιγμής όσες υποθέσεις εκδικάζονται δικαιώνουν αυτούς που προσέφυγαν- και κυρίως να υποχρεωθεί η Κυβέρνηση να καταλήξει στην τελική της απόφαση, η οποία ελπίζουμε ότι θα είναι η απόδοση των παρανόμως παρακρατηθέντων σε όλους και η θεσμοθέτηση της 13ης και 14ης σύνταξης.
- ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 74ο ΕΚΛΟΓΟΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΠΟΠΣ
Υπενθυμίζουμε ότι το 74ο Εκλογοαπολογιστικό συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στις 28,29 και 30 Μαΐου 2025 στην Αθήνα. Παρακαλούμε όλα τα Δ.Σ. των Συλλόγων μας να ετοιμάσουν όλα τα προβλεπόμενα από το Καταστατικό της Ομοσπονδίας μας και να τα στείλουν άμεσα.
Όσοι πραγματοποιήσαν εκλογές για την ανάδειξη νέων Δ.Σ. του Συλλόγου και εκλογή νέων αντιπροσώπων να στείλουν όλα τα παραστατικά το γρηγορότερο δυνατόν. Θυμίζουμε ότι η αποστολή πρέπει να πραγματοποιηθεί 10 ημέρες μετά τις εκλογικές διαδικασίες. Επίσης να καταθέσετε την οφειλόμενη συνδρομή προς την Ομοσπονδία των 0,30 ευρώ για το 2024.
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΑ ΝΕΑ
1.ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ.
Στις συντάξεις Μαρτίου παρατηρήθηκε μείωση σε 44.000 όπως πληροφορηθήκαμε από τον ΕΦΚΑ. Οι μειώσεις αυτές θορύβησαν τους συνταξιούχους γιατί προήλθαν ξαφνικά και απροειδοποίητα. Όπως όμως ενημερωθήκαμε από τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ οφείλονται στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο υπολογίζονται οι φορολογικές κρατήσεις. Μέχρι τώρα ο φόρος υπολογιζόταν στην εκκαθάριση και αφού προστίθεντο όλες οι συντάξεις. Εάν κατά τον υπολογισμό προέκυπτε επιπλέον
6
φόρος, τότε ο κάθε συνταξιούχος κατέβαλε το επιπλέον ποσό σε δόσεις. Αν όμως συνέβαινε η παρακράτηση να είναι μεγαλύτερη από τον οφειλόμενο φόρο, τότε το παραπάνω ποσό πιστωνόταν στους συνταξιούχους που το δικαιούνταν.
Αυτό γινόταν γιατί η ΗΔΙΚΑ πλήρωνε ξεχωριστά τις επικουρικές συντάξεις. Από τον Μάρτιο όμως και εφεξής, οι συντάξεις καταβάλλονται ως συνολικό ποσό και τυγχάνουν της ανάλογης παρακράτησης φόρου, που είναι, ως φαίνεται, μεγαλύτερη. Όμως η παραπάνω φορολόγηση θα επιστραφεί μετά την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης. Παρόλα αυτά όμως καλούμε τους συναδέλφους να εκτυπώνουν τα ενημερωτικά τους σημειώματα που αναρτώνται στο όνομά τους κάθε μήνα από τον ΕΦΚΑ και από εκεί να πληροφορούνται για την όποια παροχή ή μεταβολή.
2.ΠΑΡΟΧΗ ΔΩΡΕΑΝ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΣΕ 31.000 ΧΑΜΗΛΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ
Μετά από διαμαρτυρίες και μεγάλη κοινωνική δυσαρέσκεια που προήλθε από την κατάργηση του ΕΚΑΣ από 1-1-2020 (από τον Ν.4336/2015) σε περισσότερους από 250.000 χαμηλοσυνταξιούχους η Κυβέρνηση με το δεύτερο άρθρο του ν.4655/2020 (ΦΕΚ Α 16) και αργότερα με τα άρθρα 45 των Ν.5045/2023 (ΦΕΚ Α 136) απάλλαξε από τη συμμετοχή στα φάρμακα όλους τους χαμηλοσυνταξιούχους που τους είχε περικοπεί το ΕΚΑΣ την περίοδο 2016- 2019. Επειδή οι ανωτέρω νομοθετικές ρυθμίσεις δεν κάλυπταν όλους τους χαμηλοσυνταξιούχους, ακολούθησε νέα ρύθμιση του Ν.5167/2024 στο άρθρο 52 όπου η χορήγηση φαρμάκων χωρίς συμμετοχή επεκτάθηκε και σε αυτούς που θα εντάσσονταν και θα έπαιρναν το ΕΚΑΣ και βεβαίως θα ήταν λήπτες αυτής της σημαντικής κοινωνικής παροχής. Παρόλα αυτά και παρά το ότι η νέα νομοθετική ρύθμιση επεκτάθηκε από τους 180.000 χαμηλοσυνταξιούχους και σε άλλους 130.000, σύνολο 310.000, φαίνεται ότι άλλες περίπου 300.000 χαμηλοσυνταξιούχοι δεν συμπεριλαμβάνονται όπως θα έπρεπε στην πλήρη ρύθμιση.
- Σύμφωνα με τα τελευταία ανακοινωμένα στοιχεία του Συστήματος «ΗΛΙΟΣ» της ΗΔΙΚΑ (ΥΠΕΚΑΚΑ) για τον μήνα Δεκέμβριο 2024:
Σε σύνολο 2.502.297 συνταξιούχων:
- το 56,83% των συνταξιούχων (1.422.226 άνθρωποι) λαμβάνουν σύνταξη έως 1.000 € μεικτά (940 € καθαρά),
- το 37,86% (947.613 συνταξιούχοι) με σύνταξη έως 700 € μεικτά (658 € καθαρά),
- Το 29,9% (748.174 συνταξιούχοι) με σύνταξη έως 600 € μεικτά (564 € καθαρά) και
7
- το 19,5% (487.861 συνταξιούχοι) έως 500 € μεικτά (470 € καθαρά).
Εξάλλου, αναφορικά με το ύψος των συντάξεων, ο Πίνακας 4 στη σελ. 7 της Έκθεσης δεν χωρεί αμφισβητήσεις. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα παρατιθέμενα στοιχεία:
α- η μέση κύρια σύνταξη ανέρχεται στα 824,98 € μεικτά (775,48 €
καθαρά) και είναι η χαμηλότερη σε ΟΛΕΣ τις χώρες της ΟΝΕ,
β- η μέση επικουρική σύνταξη ανέρχεται στα 196,62 € μεικτά (184,82 € καθαρά) και
γ- το μέσο μέρισμα ανέρχεται στα 112,48 € μεικτά (105,73 € καθαρά). Συνέπεια των μνημονιακών πολιτικών στις συντάξεις είναι η δημιουργία ενός νέου τύπου συνταξιούχου: του «συνταξιούχου-πένητα» («poor
pensioner»), που ταυτόχρονα και συνταξιοδοτείται και πένεται αδυνατώντας να διαβιώσει αξιοπρεπώς.
Σύμφωνα με τα ανωτέρω πρόσφατα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας (ΗΔΙΚΑ «ΗΛΙΟΣ» για Δεκέμβριο 2024), σήμερα θα ελάμβαναν το
8
ΕΚΑΣ 600.000 χαμηλοσυνταξιούχοι, αν δεν είχε καταργηθεί.
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΘΟΥΝ ΤΟ 2025
Εκτός από τις περιπτώσεις των γενικών ρυθμίσεων που αφορούν αυτούς που κατοχυρώνουν δικαίωμα σύνταξης με 40 χρόνια υπηρεσίας και 62 έτη, καθώς και αυτούς που έκλεισαν τα 67 έτη ηλικίας και ελάχιστο χρόνο ασφάλισης 15 έτη, το δικαίωμα συνταξιοδότησης κατοχυρώνουν και ειδικές κατηγορίες οι οποίες είναι:
-Μητέρες ανήλικου τέκνου με κατοχύρωση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων στα έτη 2010, 2011 και 2012 και συμπλήρωση του ηλικιακού ορίου εντός του 2024 ή 2025 (ιδιωτικός τομέας).
-Γονείς ανήλικου τέκνου με κατοχύρωση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων στα έτη 2010, 2011, 2012 και συμπλήρωση του ηλικιακού ορίου εντός του 2024 ή 2025 (Δημόσιο).
9
-Τρίτεκνοι δημόσιοι υπάλληλοι με κατοχύρωση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων στα έτη 2010, 2011, 2012 και συμπλήρωση του ηλικιακού ορίου εντός του 2024 ή 2025.
-Γυναίκες με βαρέα με κατοχύρωση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων στα έτη 2010, 2011, 2012, οι οποίες συμπληρώνουν το ηλικιακό όριο το έτος 2024 ή το έτος 2025.
-Ελεύθεροι επαγγελματίες προερχόμενοι από το τέως ΕΤΑΑ (δικηγόροι, ιατροί, μηχανικοί), με ταυτόχρονη αξιοποίηση της δυνατότητας διατήρησης της επαγγελματικής ιδιότητας χωρίς καμία περικοπή στη σύνταξη.
-Έμποροι και βιοτέχνες προερχόμενοι από τον τέως ΟΑΕΕ, με ταυτόχρονη αξιοποίηση της δυνατότητας διατήρησης της επαγγελματικής ιδιότητας χωρίς καμία περικοπή στη σύνταξη.
-Μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα με μικτές αποδοχές πλέον των 2.500 ευρώ μηνιαίως, οι οποίοι επιλέγουν τη συνταξιοδότηση με ταυτόχρονη αξιοποίηση της δυνατότητας παραμονής στην ίδια θέση εργασίας, ως εργαζόμενοι συνταξιούχοι, χωρίς περικοπή στη σύνταξη.
-Μισθωτοί με την ειδικότητα του οδηγού, οι οποίοι βγαίνουν στη σύνταξη με ταυτόχρονη αξιοποίηση της δυνατότητας διατήρησης της θέσης εργασίας χωρίς περικοπή στη σύνταξη.
-Υπάλληλοι σε ΔΕΚΟ και τράπεζες οι οποίοι συμπληρώνουν τις προϋποθέσεις για να βγουν στη σύνταξη με διατάξεις 35ετίας ή 40ετίας, αξιοποιώντας ταυτόχρονα και τα οικονομικά κίνητρα εθελουσίας εξόδου.
-Δημόσιοι υπάλληλοι και εκπαιδευτικοί οι οποίοι μπορούν να συνταξιοδοτηθούν φέτος με πλήρη σύνταξη στα 62 ή στα 67 με 40 έτη ή στα 61-62 με 36-37 έτη, εφόσον συμπλήρωσαν τα απαιτούμενα συντάξιμα έτη και την ηλικία των 58 ή 59 ετών έως το 2021.
10
5.ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Την Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025 θα καταβληθούν οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου.
Από το Γραφείο Ενημέρωσης και Επικοινωνίας της ΠΟΠΣ
11